|
01. Jaren dertig: niet alleen maar crisis
De laatste jaren voor WO2 worden vaak geassocieerd met oorlogsdreiging en economische crisis. Voor een deel is dit terecht, maar die sombere beelden zorgen wel voor een vertekening van de werkelijkheid. Ze onttrekken de realiteit aan het oog. Er was destijds ook een uitgaansleven, er werd gesport en er werden plannen gemaakt voor de toekomst. Zo leidde het Rijkswegenverkeersplan uit 1927 tot veel dynamiek. We hebben er nog steeds profijt van. Rotterdam was destijds koploper innovatie. Denk aan de bouw van de Maastunnel en de projecten van vernieuwende architecten als Brinkman en Van der Vlugt, Oud en Van Ravensteyn. Er was ook een streven naar betere werkomstandigheden voor de arbeiders en er waren tal van werkloosheidsprojecten. Veel van deze aspecten vind je terug in de roman Hoekse luchten en op deze website. Je kunt deze informatie gebruiken als opstapje voor een (profiel)werkstuk over het vooroorlogse Nederland. Suggesties Wat hield het Wegenverkeersplan van 1927 in? Van welke objecten uit dit plan maken we nog steeds gebruik? Welke projecten werden er in de jaren dertig zoal gerealiseerd met behulp van werklozen? Noem een aantal projecten van de hierboven genoemde architecten. En dan de sport in de jaren dertig. Zoek eens op het internet naar informatie over de Tour de France van 1939, belangrijke voetbalwedstrijden uit die tijd en over de afgelaste Elfstedentocht van 1940. Het is ook leuk om bij je zoektocht gebruik te maken van kranten uit die tijd. Bijvoorbeeld in het Gemeentearchief van Rotterdam. Je vindt daar o.a. alle edities van het Rotterdamsch Dagblad. |