
Uitgaan in Rotterdam (jaren dertig)
In de jaren dertig stond Rotterdam vooral bekend als uitgaansstad. Er waren tientallen uitgaansgelegenheden, waarvan Pschorr (1924) ongetwijfeld de bekendste was. Pschorr had een spraakmakende dansvloer. Er traden artiesten op als Louis Armstrong en Josephine Baker, maar ook Rotterdamse muzikanten en cabaretiers (Japie Valkhoff, Annie de Reuver, Louis Davids en Koos Speenhoff).
Erg in trek waren ook de bioscopen van de uit Polen afkomstige Joodse kleermaker Abraham Tuschinski, o.a. Thalia (Hoogstraat), Grand Théâtre (Pompenburgsingel), Cinema Royal (Coolsingel) en de avant-garde-bioscoop Studio ’32.
Omdat er steeds meer bezoekers kwamen uit omliggende steden (zoals Den Haag en Leiden), moest er wat aan het aanzien van de stad gebeuren. Begin jaren dertig lagen er al plannen klaar voor bredere lanen, lange straten en modernisering in het algemeen. Het bombardement op 14 mei gooide roet in het eten.
In de jaren dertig stond Rotterdam vooral bekend als uitgaansstad. Er waren tientallen uitgaansgelegenheden, waarvan Pschorr (1924) ongetwijfeld de bekendste was. Pschorr had een spraakmakende dansvloer. Er traden artiesten op als Louis Armstrong en Josephine Baker, maar ook Rotterdamse muzikanten en cabaretiers (Japie Valkhoff, Annie de Reuver, Louis Davids en Koos Speenhoff).
Erg in trek waren ook de bioscopen van de uit Polen afkomstige Joodse kleermaker Abraham Tuschinski, o.a. Thalia (Hoogstraat), Grand Théâtre (Pompenburgsingel), Cinema Royal (Coolsingel) en de avant-garde-bioscoop Studio ’32.
Omdat er steeds meer bezoekers kwamen uit omliggende steden (zoals Den Haag en Leiden), moest er wat aan het aanzien van de stad gebeuren. Begin jaren dertig lagen er al plannen klaar voor bredere lanen, lange straten en modernisering in het algemeen. Het bombardement op 14 mei gooide roet in het eten.
Marlene Dietrich in Grand Theatre (links)
|